Jaarverslag 2014

Jaarverslag 2014 – Vereniging Oranjedag Heelsum Algemene Leden Vergadering

Op 16 januari 2014 vond de jaarlijkse ALV plaats. Er waren in totaal 14 leden aanwezig. De jaarverslagen en kascontrole van 2013 werden doorgenomen en goedgekeurd.

De voorbereidingen
We zijn als bestuur weer aan de slag gegaan om Koningsdag zo goed mogelijk te organiseren.
Er vonden in totaal 6 vergaderingen plaats voor 30 april 2014. We gingen op zoek naar sponsoren en vrijwilligers en brachten het programmaboekje (in samenwerking met de ROEV) rond.
Op 22 april vond de vrijwilligersborrel plaats. Richard Janssen hield een presentatie van het programma en het feestterrein en beantwoordde vragen van vrijwilligers.
Onder het genot van een drankje en wat lekkers werd de dag doorgenomen. Omdat 27 april dat jaar op een zondag viel werd Koningsdag gevierd op 26 april 2014.
En dus begonnen we met het opbouwen van het feestterrein op vrijdag 25 april. De grote hoofdtent opzetten ging een stuk soepeler vergeleken met vorig jaar.
Tafels, stoelen, spelletjes werden gehaald, de trailer en de kraampjes werden bezorgd, de aggregaat en de toiletten neergezet en het terrein werd mooi versierd.
De nachtbewakers zorgden ervoor dat het terrein die nacht veilig bleef. Het werd nog even spannend toen het die nacht behoorlijk ging onweren en waaien en met een aantal vrijwilligers moesten we een deel van het terrein weer afbreken en in de tenten onderbrengen.

26 april 2014 – Koningsdag
Rond 06.00u waren de bestuursleden en vrijwilligers alweer op het veld om het terrein weer op te bouwen. De storm van die nacht was gaan liggen en het beloofde een prachtige dag te worden. 300 ballonnen werden opgeblazen en de bakfiets werd prachtig versierd en van geluid voorzien om de kinderen mee op te halen voor de fietsoptocht.
Nadat ze langs alle scholen (dit jaar ook de Beatrixschool) waren gefietst kwamen ze uiteindelijk weer aan op het feestterrein voor de prijsuitreiking van de mooiste fietsen en het oplaten van de ballonnen. Onder begeleiding van Heelsums Harmonie werd het Wilhelmus gezongen en wethouder Jasper Verstand opende daarna Koningsdag 2014.
Met dat startschot opende gelijk ook de kinderhoek die druk bezocht werd. De kinderen konden met een stempelkaart langs 12 verschillende spelletjes lopen en met een volle kaart konden ze een suikerspin ophalen.
Ook de vrijmarkt werd druk bezocht en er werden weer allerlei snuisterijen verkocht. Voor de wat oudere kinderen was er een speurtocht op het terrein uitgezet, de allerkleinsten konden met hun ouders kijken naar het Poppentheater.
De Oranjequiz, de touwtrekwedstrijd en de fietspuzzeltocht waren natuurlijk ook weer georganiseerd. Er waren verschillende demo’s te zien op het veld. Zo waren er twee dansgroepen en werden we muzikaal verrast door een djembe-groep.
De mensen van het frisbeedog-team lieten met hun honden hun sport aan ons zien. Als eye-catcher hadden we dit jaar een attractie genaamd: The Challenge, een evenwichtsbalk op 6 meter hoogte! De kinderen werden voor de veiligheid gezekerd en konden onder begeleiding de toren beklimmen om vervolgens bovenaan via een balk naar de andere toren aan de overkant te lopen. Dit jaar hadden we ook een skeltercircuit gemaakt.
Het werd een race tegen de klok wie de snelste ronde kan fietsen. Het was een groot succes!. In de tent kon men terecht voor een hapje en een drankje, die men kon nuttigen in de zon op het terras. Als muzikale afsluiting van de dag kwamen de Midnight Rollers in de trailer spelen.
We kijken terug op een zeer geslaagde dag. Mede dankzij onze sponsoren en vrijwilligers konden we een mooie dag neerzetten.

Airborne Herdenking 2014
Na de evaluatie vergadering gingen we verder met de voorbereidingen voor de Airborne Herdenking op 17 september bij het monument aan de Bennekomseweg. De herdenking werd druk bezocht en het was prachtig weer.
Er werden mooie woorden gesproken door Burgemeester Gebben, de directeur van de Airborneschool en de voorzitter van onze vereniging Richard Janssen. We hadden de Leader of the Pelgrimage te gast. Prachtig kransen en bloemen werden gelegd onder begeleiding van Heelsums Harmonie.

Bestuurszaken
De bestuursleden Thijs Aardema en Maaike Lourens hebben tijden de evaluatie vergadering aangegeven te stoppen als bestuurslid van de Vereniging.
We bedanken hen beide voor hun inzet de afgelopen 2 jaar.

Wij kijken met veel genoegen terug op 2014 en vol verwachting naar 2015.

Namens het bestuur,                                                                                             Ruth van den Brink                                                                                                 Secretaris